El Maresme aposta pel modernisme com pol d'atracció del turisme cultural

El Consorci de Promoció Turística ha editat l'opuscle "Modernisme al Maresme" per difondre el gran patrimoni que hi ha a la comarca d'aquest moviment arquitectònic i atreure visitants que cerquen noves experiències culturals mentre gaudeixen del seu temps de lleure. La publicació, que es distribuirà a través dels ajuntaments i oficines d'informació turística, s'ha presentat en un acte presidit per Jaume Borrell, president del Consorci; Miquel Rey, regidor de Promoció Econòmica i Innovació de l'Ajuntament de Mataró i Marga Cruz, autora de les més de 200 fotografies que il·lustren el fullet.

La Nau Gaudí, primera obra de l'insigne arquitecte Antoni Gaudí i recentment catalogada com a quilòmetre zero de l'obra gaudiniana, ha acollit l'acte de presentació d'aquesta guia visual que fa un recorregut a través de més de 200 fotografíes per part del patrimoni modernista maresmenc, principalment obres de Puig i Cadafalch i Lluís Domènech i Montaner.

La publicació té un caràcter clarament turístic per això s'ha centrat en obres visitables i amb un pes específic dels 4 municipis que tenen establertes rutes turístiques: Canet de Mar, Mataró, Argentona i Alella. A més, hi apareixen 14 poblacions més de la comarca que, com a mínim, disposen de tres recursos turístics d'arquitectura modernista. És el cas d'Arenys de Mar, Arenys de Munt, Caldes d'Estrac, Calella, El Masnou, Malgrat de Mar, Premià de Dalt, Premià de Mar, Sant Andreu de LLavaneres, Sant Pol de Mar, Teià, Tiana, Vilassar de Dalt i Vilassar de Mar.
Segons ha indicat Jaume Borrell, al Maresme hi ha fins a 292 recursos modernistes susceptibles de convertir-se en productes turístics, ja sigui de forma aïllada o formant part d'una ruta modernista concreta. De fet, el Maresme disposa de 39 tipus d'edificacions o motius modernistes: cases, torres, fàbriques, escorxadors, cementiris, panteons, mercats, escoles, capelles, ateneus, ajuntaments, botigues...

El Consorci de Turisme considera que aquest patrimoni té prou força per convertir-se en un reclam turístic, tant per al turista de proximitat com per aquell que cerca un destí de vacances que, a més d'oferir-li sol i platja, li permeti acostar-se al món cultural. Amb aquest objectiu, la publicació "Maresme modernista" està editada en 4 idiomes: català, castellà, anglès i francès.